lauantai 24. maaliskuuta 2012

Palautteen antaminen on taitolaji


Arvostan ihmisissä halua kasvaa ja kehittyä. Ihmisen kypsyminen on jonkin määritelmän mukaan syvempää itsensä tuntemista sekä toisten ihmisten ymmärtämistä entistä paremmin. Jokainen meistä törmää kasvuhaasteisiin itsensä kanssa, parisuhteessaan, ystävyyssuhteissaan, työssään… Tärkeä keinomme löytää kasvuumme aineksia on etsiä palautetta – itseltämme, toisiltamme ja toimintamme tuloksista.

Tapasin kuluvalla viikolla vanhan tuttavani Heidi Moilasen, joka palautti mieleeni asioita ihmisten erilaisuudesta sekä vuorovaikutuksen haasteiden taklaamisesta. Pääsin tekemään myös pienen matkan itseeni DISC-menetelmällä tekemäni testin ja Heidin palautteen avulla. En tämän suhteen toki aivan ”ummikko” ollut entuudestaankaan mutta kyllä asian läpikäyminen asiantuntijan kanssa avasi jälleen silmiäni sille, miten vaikeaa – tai helppoa, kun sen osaa – erilaisuuden ymmärtäminen on ja miten vuorovaikutus kahden ihmisen välillä voi olla arvaamattoman hedelmällistä, jos vain viitsimme tutustua toisen ihmisen elämänkatsomukseen ja persoonallisuuteen ihan vähän paremmin.

Palautetta voi antaa ja ottaa vastaan monella tapaa. Tärkeintä palautteen antamisessa toisille on se, että on ensin varmistanut ymmärtävänsä palautteen vastaanottajaa. Tällöin palautetta on mahdollista antaa laadukkaasti. Niin, että palautteen vastaanottaja kokee palautteen ”oikeutetuksi” ja niin, että hän saa palautteesta mainitsemiani kasvun eväitä. Jotta ”lähettimen ja vastaanottimen” välillä on luotettava yhteys, on palaute annattava siis oikean muotoisena, kokoisena sekä vastaanottajalle sopivalla tyylillä. Etenkin kasvattajina, opettajina, valmentajina, konsultteina, johtajina ym. meidän on hyvä muistaa, että palautetta annettaessa vastuu palautteen perille menemisestä on palautteen antajalla. Negatiivisen palautteen antaminen on helppoa. Jos vain avaamme korvamme, kuulemme ihmisten ympärillämme valittavan yhdestä jos toisestakin asiasta. Rakentavan palautteen jakamiseen tarvitaan jo taitoa. Itse olen pyrkinyt noudattamaan viime vuosina periaatetta: ”Älä anna raippaa ilman ratkaisua.” Toivon, että olen useimmiten tässä myös onnistunut. Epäkohtiin on toki uskallettava puuttua. On turhan helppoa sivuuttaa ongelmat vain katsomalla muualle.

Unohdamme liian monasti positiivisen palautteen jakamisen. Se on tulosten kannalta yhtä tärkeää kuin kritiikkikin. Positiivisten toimintojen vahvistaminen laadukkaalla ja osuvalla palautteella paitsi lisää positiivisen toiminnan määrää, myös nostattaa tuloksekkaalle toiminnalle elintärkeää tunnelmaa. Etenkin positiivista palautetta annettaessa on hyvä muistaa, että maltillisen palautteen antaminen on merkki keskinkertaisuudesta.

Sain tänään olla ”tuuraamassa” tulevien kuntosalivalmentajien lisenssikokeiden vastaanottoa. Toivon nöyrimmästi, että palautteeni ansiosta 24 Jyväskylän lähiympäristön kuntosalivalmentajaa voivat kehittyä edes hiukkasen paremmiksi ammatissaan – ja kasvaa jopa ihmisenä.

4 kommenttia:

  1. Palautteen antaminen on todella tärkeää! Nimenomaan rakentavan palautteen, joka on sopivassa suhteessa positiivista ja korjaavaa. Hyvä kirjoitus, Tapani. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Saamme laadukasta palautetta yleensä aivan liian harvoin.

      Poista
  2. Palautteenannon ongelmia voisi hyvinkin tarkastella tuon "ei raippaa ilman ratkaisua" periaatteen myötä - kuten monessa muussakin asiassa, nähdäkkö vaivaa (ei suoraan itseaiheuttaman) asian korjaamiseksi vai siirtääkö ongelman muiden ratkaistavaksi.
    Lähes jokainen meistä havannoi arkisia ongelmia, puutteita ja näkee asioissa parantamisen varaa. Harva kuitenkaan on valmis itse poimimaan sen ensimmäisen roskan maasta kohti puhtaampaa luontoa tai kannustamaan naapuriaan terveellisimpiin elämäntapoihin.
    "Ihan hyvä" ei riitä, tarvitaan rakentavaa palautetta sekä halu kehittyä yksilönä että yhteisönä.
    Kiitos laadukkaasta blogista ja viisaista sanoista. "Pienin askelin pidemmälle!" ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen täysin samoilla linjoilla. Rakentavan, kasvattavan ja toiminnan tasolla muutoksia aikaansaavan palautteen antaminen vaatii palautteen antajalta perehtymistä, toisen asemaan asettumista sekä viitseliäisyyttä. Välittämistä.

      Poista