tiistai 13. syyskuuta 2011

Lopeta arvailu ja höpötys – Löydä punainen lanka

Matkalla oman kiinnostuksen kohteemme erityisosaajaksi – huippuasiantuntijaksi – käymme läpi monia vaiheita emmekä voi välttää kasvukipuja. Tässäkin kasvussa on tärkeää muistaa vanha viisaus, ”pienillä askelilla pääsee pisimmälle”, mutta rohkeiden harppausten ottaminen silloin tällöin on varsin suotavaa. Asiantuntijana kasvamisessa meitä potkii eteenpäin intohimo, halu kasvaa ja kehittyä sekä usein myös sopiva pakko.

Kun oppimisen portaat ovat edenneet kohdallamme täydellisestä tietämättömyytemme tietämättömyydestä sille tasolle, että kykenemme luomaan uskottavasti uusia ajattelutapoja vanhojen mallien apinoimisen sijaan ja osaamme tehdä itsemme laajasti ymmärretyiksi, olemme jo varmasti ehtineet oivaltaa monia asiantuntijuuden kulmakiviä. Huippuasiantuntija osaa ja ennen kaikkea uskaltaa asettua kanssaihmistensä asemaan ja puhuu samaa kieltä kuulijoidensa kanssa. Hänellä on kokonaiskuva hallussaan, hän suhtautuu kysymyksiin sekä vastaväitteisiin nöyrästi ja kaikkien mielipiteitä arvostaen mutta osaa lopulta perustella oman näkemyksensä ymmärrettävästi sekä ajatuksia herättävästi. Kysehän ei olekaan aina absoluuttisen oikeista tai vääristä vastauksista vaan uusien ja avartavien ajatusten herättämisestä kuulijoissa.

”Asiakasystävälliseksi asiantuntijaksi” kasvamisen esteenä on kuitenkin usein turhan voimakas itsekriittisyys, pelko oman osaamisen riittämättömyydestä ja täydellisyyden tavoittelu. Kuulijat ja asiakkaat kaipaavat aina mahdollisuutta samaistua asiantuntijaan sekä usein myös inhimillisyyttä ja sopivia säröjä. Kukaan ei ole täydellinen! Asiantuntijan onkin löydettävä punainen lanka, osattava kiteyttää asiansa ytimekkään ymmärrettävästi ja kyettävä jankuttamaan sanomaansa jännittävästi viikosta kuukaudesta ja vuodesta toiseen maltillisesti uudistuen. Perusteet muuttuvat todella harvoin mutta asiat voidaan aina kertoa vielä hieman kiinnostavammin ja jännittävämmin. Tässä asiassa asiantuntijaksi haluavan kannattaakin kehittää itseään. Asiakasystävälliseksi asiantuntijaksi ei kasveta puhumalla hepreaa – muualla kuin Israelissa…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti