torstai 7. lokakuuta 2010

Ostajan opas, osa 2. Innosta henkilöstösi liikkeelle!

Tutkimustietoa työpaikoille tarjottavien liikunta- ja hyvinvointipalveluiden vaikuttavuudesta alkaa olemaan jo mukavasti, ostajat ovat ”hereillä” osaten vaatia korkeatasoista tarjontaa ja palveluntarjoajat vastaavat haasteeseen tarmokkaasti. Viimeisimmästä Kuntoliikuntaliiton Työpaikkaliikuntabarometristä selviää, että yli 80 % työnantajista panostaa henkilöstönsä liikuttamiseen vuosisijoituksen työntekijää kohden ollessa noin 170 €. Hienoa!

Jos edellisen kirjoitukseni perusteella arvioitaisi tällaisen panostuksen kannattavuutta, kipuaisivat saavutetut säästöt esimerkiksi sadan hengen yrityksessä vuositasolla reiluun puoleentoistasataantuhanteen euroon. Luit oikein. Säästöt olisivat yli 150 000 €!

Ensimmäinen haaste matkanvarrella on henkilöstön innostaminen mukaan tarjottuihin palveluihin. Noin puolet suomalaisista työntekijöistä jättää tarttumatta työnantajan tarjoamaan etuuteen, vaikka se olisi ehkä osallistujan terveystottumukset mullistava ja upean innostava hyvinvointivalmennus. Eipä ole ihme, jos työnantajat turhautuvat alkumetreillä tuulimyllyjä vastaan taistellessaan, kun sijoitetut eurot uhkaavat valua hukkaan.

Taitava liikunta- ja hyvinvointipalveluiden tarjoaja auttaa työnantajaa oikein suunnitellulla tiedottamisella, jossa osallistumisen ja liikunnan aloittamisen kynnykset lasketaan riittävän alas sekä tekee projektin aloittamisen riittävän helpoksi. Kaikkia ei varmasti saada innostumaan kerralla mukaan vaan ennakkoluulot ja muutosvastarinta blokkaavat alussa osan väestä hyvänkin tiedottamisen jälkeen pois. Tämän ongelman ratkaisee palveluiden oikeanlainen ja riittävän laadukas sisältö. Puskaradiossa on voimaa ja kun osallistujat kertovat kahvipöytäkeskusteluissaan inaktiiveille upeasta kokemuksestaan, on myös ennakkoluuloisempien helpompi hypätä seuraavalla kerralla mukaan.

Loistava esimerkki tällaisesta asetelmasta on muun muassa Trainer4You:n toteuttama Kehon ikä –mittaus, jossa fyysiseen kuntoon ja terveyteen liittyvien testien jälkeen osallistuja saa tietää, minkä ikäisessä kehossa hän asustaa. Jos osallistuja on 40-vuotias ja hänen kehonsa ennättänyt jo 45 vuoden ikään on tuloksesta helposti tulkittavissa, että parantamisen varaa löytyy. Lohdullista on, että osallistuja saa tietää myös sen, minkä ikäiseen kehoon hänen on mahdollista päästä. Tässä tapauksessa henkilö todennäköisesti voisi päästä tuloksiaan petraamalla alle 35 ikävuoden kehoon. Parasta mittauksessa on personal trainerilta saatava kattava liikuntaneuvonta ja ohjeiden rakentaminen omaharjoittelun tueksi. Kokemustemme mukaan onnistunut sisällön toteuttaminen kääntää puskaradion ”nupit kaakkoon”. Kun mittauksia on toteutettu useana ajankohtana, olemme parhaimmillaan onnistuneet saamaan etukäteisilmoittautumisen jälkeen osallistujia jopa tuplamäärän lisää mittausten aloittamisen jälkeen.

Ohjeeni työnantajille on, että sitoutuminen ja pitkäjänteisyys tuovat tulosta. Yksittäinen tapahtuma, asiantuntija luento tai lajikokeilu innostaa porukkaa hyvin toteutettuna mukavasti mutta ikävä kyllä tehokkain osallistujien rekrytointikeino, puskaradio, jää näin hyödyntämättä.

Seuraavassa kirjoituksessani perehdytän Sinut, arvoisa lukijani, laadukkaan sisällön saloihin. Innostunutta päivän jatkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti